Efter att ha drivit restaurangen en gaffel kort i drygt tre år, fick de möjlighet att byta upp sig lokal-och lägesmässigt. Sedan våren 2016 hittar vi Linus och Linda Persson på Hamngatan 31 i Simrishamn, med utsikt över hamnen. Utöver sin omtyckta restaurang driver de nu även ett litet hotell, i hopp om att förlänga säsongen.
– Vi vill kunna locka människor att komma till Österlen året om. Med både hotell och restaurang får vi en bättre helhet. Nu kan vi erbjuda mat, även i form av catering, boende och aktiviteter. Det gör att vi lättare än innan kan få hit gäster som bor en bit bort, säger Linus Persson.
Såväl Linus som hans fru Linda har ett gediget förflutet inom restaurangbranschen på Österlen. Medan Linus stått i köket har Linda arbetat med servering och ansvarat för kundmottagande. Fördelningen ser likadan ut i dag. I april 2016 flyttade de in i anrika Maritims lokaler och den nya satsningen fick namnet en gaffel kort på maritim.
Personlig stämning
Hotellet har 14 rum och såväl restaurangen som hotellet präglas av en personlig stämning och en välkomnande atmosfär, vilket väl beskriver både Linus och Linda samt deras sätt att arbeta och bemöta människor.
– Fördelarna med flytten är att vi nu fått lite större lokaler, framför allt bakom kulisserna och i köket. Det är också väldigt roligt att ha gäster som bor över, då hinner man möta dem flera gånger och kan på ett annat sätt än innan ge dem en helhetsupplevelse. Från ankomst och middag på kvällen till frukost och utcheckning har vi många chanser att mötas. Och även föreslå aktiviteter som kan få gästerna att stanna lite längre i våra trakter, säger Linus.
Den ursprungliga tanken inför starten på Storgatan var att driva en kvarterskrog, där det skulle vara enkelt att slinka in. Det fanns en idé om att göra även maten lite enklare, men ganska snart utmejslade sig deras personliga stil, som både kan beskrivas som lite mer arbetad och till och med som ”fine dining”.
Vill vara överraskande
– Vi vill vara lite överraskande och gör ofta ganska arbetade rätter, så länge utbudet av råvaror och besökstrycket tillåter det. Vi har hittat vår stil och vi kommer att fortsätta med den så länge vi orkar, säger Linus.
Menyn på en gaffel kort är blandad och innehåller alltid såväl kött som fisk och vegetariska alternativ. Ett antal klassiker ingår också, som en liten blinkning till Maritims trogna kunder. All mat lagas på plats, från grunden och utifrån lokala råvaror så långt det är möjligt.
Catering och konferens
Utöver den ordinarie verksamheten gör Linus och hans kockkollegor även en hel del catering, framför allt till bröllop. En gaffel kort på maritim tar också emot konferensgäster under höst, vinter och vår samt arrangerar en del aktiviteter tillsammans med lokala arrangörer eller på egen hand.
Även om verksamheten kretsar mycket kring Linus och Linda, så arbetar de aktivt på att sprida sitt sätt att laga mat och bemöta människor. Känslan, smakerna och stämningen ska vara densamma oavsett vem som är på plats.
– Det viktigaste vi har är vår personal och vi arbetar på att skapa en känsla som alla kan bära. Vi förknippas såklart med stället och sätter vår prägel på verksamheten, vilket vi hoppas smittar av sig, säger Linus.
Varför ska gästerna välja just er?
– Vi är ett levande och personligt hotell med en bra restaurang som har öppet hela året. Den som vill ha mat som är lagad med hjärtat och möta personal med hjärtat på rätta stället ska välja oss. Engagemang, hjärta, tanke och upplevelser. Det är en gaffel kort på maritim för mig.
Vad driver dig att fortsätta inom branschen?
– Jag tycker om mat! Och när den mat jag lagar går hem hos gästerna så blir även jag glad. När vår stil att vara och att laga mat uppskattas, då är det kul, avslutar Linus.